lördag 18 juli 2009

Att flytta

Att hitta jobb är inte alltid helt trivialt, så inte heller i min (ganska smala) branch. Detta har gjort att jag nu två arbeten i rad har flyttat till orter där jag inte känt en människa, för att starta ett liv.

Nu råkar jag vara obotlig optimist som tror att det här med ett socialt liv löser sig, men...att det ska behöva ta så lång tid! På mitt förra jobb tog det ca 1 år innan jag hittade folk jag trivdes med, och dem hann jag inte ens lära känna ordentligt innan jag flyttade. Det slår mig att det är otroligt viktigt med dels en trevlig arbetsplats, men också att det där finns folk i ungefär samma ålder och livssituation. Finns inte det, då blir det bra mycket svårare.

På min nuvarande arbetsplats (och nuvarande stad..) har jag nu varit i strax över ett år, men jag har fortfarande inte ett fungerande socialt liv här i stan. Då har jag ändå jag kastat mig in i föreningsliv av olika slag - men man kan inte tvinga fram det här med att klicka med folk. Nätverk är viktigare än jag tidigare trott. Som student var man bortskämd med att kastas in bland en massa annat folk som också letade vänner - flyttar man till en svensk stad utan att vara student däremot, då är det så mycket svårare om man inte redan känner någon där.

Inga kommentarer:

 
/* Tracking information */