söndag 24 januari 2010

Golvet, första lagret

Titta va fint det blev!

Jag hade tänkt lägga ut hur jag gör när jag målar med linoljefärgen (dels för att få feedback, dels för att jag inte hittar någon mer avancerad instruktion än "måla riktigt tunt" på nätet), men jag är visst inte tillräckligt duktig bloggare för att komma ihåg kameran mitt bland färgtråg och penslar, därav en beskrivning utan bilder:

I grova drag gjorde jag såhär:
1. Rör igenom färgen ordentligt, riktigt ordentligt för att få upp alla pigment som kan ha samlat sig i botten.
2. Häll upp lite färg i ett tråg av något slag, jag använde en gammal pepparkaksdegslåda i plast. Häll inte i för mycket färg, en halv cm hällde jag i. Man får fylla på då, men då färgen är väldigt dryg behöver man inte så mycket som man kan tro.
3. Se till att ha en stor, bred, tjock och bra pensel av naturhår, samt en liten (behöver inte vara lika bra, enligt färgtillverkaren) till hörnen.

Och så då till själva målandet. Observera att det är såhär jag gjort, det behöver inte vara rätt:

4. Jag doppade penseln i typ 3mm färg, inte mer. Kan hända att man inte behöver vara så konservativ, men den lilla mängden räcker väldigt långt och man vill inte måla större yta än man faktiskt når att arbeta in färgen på.
5. Distribuerade ut färgen diagonalt i flera små drag på nån halv kvadratmeter, med ganska lätt hand bara för att få färgen ur penseln.
6. Började arbeta in färgen, kors och tvärs samt tvärs och kors (den går att dra ut väldigt mycket), med ordentligt tryck på penseln.
7. Där golvet var skadat gojsade jag in färgen så gott det gick...vet inte om man råkar förstöra penseln på det sättet eller inte, men det fick färgen att ta sig in och ner i vart fall.
8. För att jämna ut (få snygga penseldrag) och arbeta ut färgen ytterligare strök jag längs brädan några gånger, med ganska lätt hand sista utjämningsdraget. Färgen täcker inte på första strykningen om man gör rätt, ens när den är outspädd (enligt färgtillverkaren).
9. I hörnen gjorde jag på ungefär samma sätt, det viktigaste är att få så tunt med färg som möjligt, så den inte skrynklar sig av att man fått dit för mycket.

Sen gjorde jag om allt igen tills hela golvet målats. Såg till att arbeta mig mot dörren (och att måla bakom dörren innan framför den...är oerhört impad av mig själv för den sakens skull).

Inga kommentarer:

 
/* Tracking information */