måndag 11 januari 2010

Men skit också.

Jag hörde av mig till färgtillverkaren idag för att dubbelkolla hur jag ska göra när jag målar. Visar sig att jag ska grunda på tidigare obehandlade ytor (inkl stickor etc) med utspädd linoljefärg, låta det torka (3-4 dygn), därefter måla hela golvet med outspädd färg direkt på fernissan, tunt tunt, i två lager och torka mellan varven. Hon rekommenderade en vanlig, spetsig, pensel för att komma åt i hörnen ordentligt, samt lät skeptisk åt att jag tyckte att jag behövde maskera listerna: "en bra målare kommer inte åt listerna" Men jag är ju inte bra? Hon lät skeptisk ändå. Tyckte det var roligt.

Däremot tyckte hon definitivt att jag skulle slipa bort alla lumppappsrester som gift sig med fernissan, ner till trärent, sen slipa med lite finare papper innan grundning. Jag har nu med hjälp av korn 80 försökt göra just detta och misslyckats kapitalt. Det kladdar bara igen papperet, samt kladdar ut sig som gammalt tuggummi. Så...äsch. Måste köpa mig en slipmaskin imorrn, tror jag. En liten en från Rusta eller så, sen en hel massa slippapper (korn 30, kanske?) och börja slipa.

Jag är så verkligen inte upplagd för detta, vill ju bara komma igång och måla! Deadline är månadsskiftet, så får jag inte på första lagret denna vecka ligger jag lite risigt till. Får se hur det går och om jag kan få besked av några byggnadsvårdare om det går att fuska istället. Tvivlar. Men jag hoppas in i det sista!

Inga kommentarer:

 
/* Tracking information */