onsdag 6 januari 2010

Sen var det det här med jämna väggar

Vill man ha jämna väggar vet man vad som gäller: bredspackling. Hantverkarna grovspacklade åt mig, men det är en ganska knögglig yta. Jag som vill måla eller tapetsera har behov av en finare, så jag har gett mig på att lära mig bredspackla. Man rekommenderar en 50 cm spackelspade, men det tror jag knappast jag orkar, så det blev en något mindre.

Efter att nu ha spacklat en vägg samt delar av taket kan jag nu säga att...av de saker man kan göra som amatör, är detta en av de enklare. Nej, det blir inte slätt direkt. Ja, jag kommer att behöva slipa en massa - men där slutar det. Är man bra på att bredspackla behöver man inte slipa så mycket, men är man inte så bra spelar det inte så stor roll, man får bara slipa mer. Känns bra.
Det är dock galet mycket enklare att spackla på en knögglig yta jämfört med en som är målad i hög glans...

Sen så kommer taket att se förjäkligt ut tills jag tar in nån. Det är bara att inse.

Inga kommentarer:

 
/* Tracking information */