söndag 23 augusti 2009

Golvfogen, igen

Jag blev ju som sagt inte helt nöjd med färgen på golvfogen i badrummet. Efter att ha googlat förslag på hur man kan få mörkare fog uppkom två lösningar - impregnera fogen (kan göra att den mörknar) samt använda klinkerolja. Då jag kanske inte har världens bästa tålamod, tänkte jag att impregnera fogen nog går bra, någon föreslog såpa istället för "riktig" impregnering, och såpa har jag ju hemma!

Sagt och gjort, jag smetade ut såpan och arbetade in den med diskborste. Mörknade fogen? Nej. Tänkte jag på att arbeta in i ett litet område i taget? Tja, jo, men när det inte mörknade tänkte jag "det kommer väl sen, får blanda i mer vatten". Oups. :) Inte riktigt så, va. Fogen har samma färg som tidigare, men nu behåller den också sin grå nyans när den får vatten på sig och blir inte tjusigt svart som tidigare. Såpa verkar med andra ord fungera rätt bra.

Några dagar senare fick jag för mig att prova med olja, då också på kvällen eftersom det bara är då jag har ro att tänka. Då jag inte hade klinkerolja hemma blev det matolja, och ser man på! Perfekt färg på fogen! Underbart! Sätter därför igång med att tvätta den såpade fogen för att få den att kunna ta emot olja. Lögn. I. Helsike. Fogen visar sig vara så välimpregnerad att den inte vill släppa såpan!

Därav har vi lärt oss två saker: Såpa fungerar utmärkt för att impregnera klinkerfog (undvik bara att arbeta upp skum, då blir det vitt), och man bör använda olja om man vill få fogen mörkare. Klinkeroljan kan jag ännu inte uttala mig om (kan ju ha annan storlek på molekylerna än matoljan, vad vet jag), men ska prova till veckan.
Under tiden fortsätter jag med att försöka skrubba bort såpaimpregneringen...

1 kommentar:

Martin sa...

Hur gick det med oljan? Blev det bra?

 
/* Tracking information */