onsdag 5 augusti 2009

Ljud

Jag är otroligt känslig för ljud, framförallt för musik. Detta kommer sig till stor del av att först ha bott granne med en studentpub i några år (basgång till 3 på natten 3 nätter i veckan, varvid jag vänjer mig vid en basgång bara för att den sedan då strax ändras och väcker mig), följt av att ha bott granne (lättbetongvägg) med ett pucko som lyssnade på techno varje dag från minst att jag kom hem från jobbet tills dess att jag ringde securitas för x:e gången runt midnatt. Inte på låg volym heller vid 17-tiden, utan så jag knappt kunde tala i telefon. Det blev en rutin att gå och säga till honom. Varje dag, ofelbart. Tror han lyssnade på det för att somna/slappna av, den effekten har dock inte unts-unts-unts-tr-r-r-r-r-r-r-r-r-r på mig.

Nu, när både mina grannar och jag har flyttat köket, har jag upptäckt en olycklig bieffekt: jag hör deras radio, tydligt. Musiken, talet, allt. MEN. Jag vet inte vad som är okej att klaga på längre. Jag har blivit så känslig att all någorlunda modern musik från grannar stör mig (ni vet, sån där där ljudteknikern drar upp bas och trummor och skiter i allt annat) och gör att min puls stiger samt att jag mår illa.

Det måste finnas sätt att bota sig själv från sånt här, det är bara inte nyttigt med ett sånt adrenalinpåslag bara för lite musik.

Inga kommentarer:

 
/* Tracking information */